Friday, February 25, 2011

Blog 3: ルームメートへのメッセージ

Topic: ルームメートへのメッセージ


Blog 3-1 (Due by 1pm on Monday, 2/28)

You’ll be away for this weekend. Leave a Japanese message to your pretend roommate (the person who is listed right after you).
  • First, write about your weekend plans using te-form.
  • Then, write a message using ~てください、~てもいいです、~てはいけません.

*@?#さんへ、

私はしゅうまつ、シカゴに行きます。シカゴでコンサートに行って、たくさんかいものをします!おみやげをかってきますね!

私のさかなにたべものをあげてください!でも、食べてはいけませんよ!!!!私のかわいいペットですから!

それから、土曜日にとしょかんに本とDVDをかえしてください!

れいぞうこの中の食べものを食べてもいいですよ!でも、アイスクリームは食べてはいけません!!!飲みものも飲んでもいいですよ!それから、私のビデオゲームをしてもいいですよ。

日曜日のよる、9時ごろかえります。くうこう(airport) にむかえにきてください(come & pick me up)!おねがいしまーす。


Blog 3-2 (Due by 1pm on Friday, 3/4)
***For this blog, you do not need to read a Japanese person's blog entry and response.***


Read your roommate’s message (the person who is listed right before you) and post your response based on his/her requests/permissiosn. If you did not get a message from your roommate, then, choose one Japanese person’s message and post your response.

Wednesday, February 9, 2011

Blog 2: りょこう

Topic: りょこう

きょねんのふゆやすみにサンフランシスコに行きました。サンフランシスコはとてもきれいなまちです。そして、とてもあたたかかったです。

サンフランシスコにはいいレストランがたくさんあります。たくさんおいしい食べものをたべました。日本のレストランにも行きました!ちょっとたかかったですが、とてもおいしかったです。

サンフランシスコにはJapan Town があります。Japan Townでともだちにあいました。それから、たくさんかいものをしました。日本の本もよみました。Japan Townで日本のおしょうがつもちょっと見ました。これはししまいです。ししまいは日本のlion danceです。If you are bitten by the shishimai, it's supposed to be a good luck! たのしかったです!


私はサンフランシスコがだいすきです!

Blog 2 Part 1 (Due 1pm on Monday, 2/14): Post your blog entry!
  • Write about your trip, where you went, what you did, how it was, etc.
  • Post some photos you took on a trip if possible.
Blog 2 Part 2 (Due 1pm on Friday, 2/18): Post your comments.
  • Go to JAPN102 class blog (http://uwrfnihongo102.blogspot.com/) and read other people’s blog entries (at least one Japanese person’s entry AND one student’s entry). Then, post your comments.
  • You need to post at least TWO comments.

Thursday, January 27, 2011

Blog 1: すきなもの

Topic: すきなもの

こんにちは。まえだです。UWRFの日本語きょうしです。

私はピアノとアイススケートとすいえい (swimming) とりょうりがだいすきです。まいにち、ピアノをれんしゅうします!それから、かんこくと日本のドラマもすきです。「ごくせん」、「任侠ヘルパー」、「夜王」、「Hero」がすきです!でも、アニメやビデオゲームはあまりすきじゃありません。http://www.mysoju.com/ でよく日本やかんこくのドラマをみます(^0^)

すきなおんがくはjazz, classical music, hip hop, rockです。とくにMIYAVIと X japanがだいすきです!MIYAVIのファッションとおんがくとギターはもうサイコーです!!!!それから、Bigbangもすきです。Bigbangはかんこくのバンドです。


私はからい(spicy)たべものとethnic foodとピザがだいすきです。おかし(sweets) と日本のたべものもだいすきです。でも、アメリカのたべものはあまりすきじゃありません。

みなさんはなにがすきですか!?どうぞよろしく!


Blog 1 Part 1 (Due 1pm on Monday, 2/7): Post your first blog entry!
  • Briefly introduce yourself (your name, year in school, and major).
  • And, write about your likes/dislikes/hobbies using ~がすきです・きらいです・すきじゃありません.
  • Feel free to include photos/video clips.
*Forgot how to type in Japanese? Go to "How to type in Japanese" site.

Blog 1 Part 2 (Due 1pm on Friday, 2/11): Post your comments.
Go to JAPN102 class blog (http://uwrfnihongo102.blogspot.com/) and read other people’s blog entries (at least one Japanese facilitator’s entry AND one student’s entry). Then, post your comments. You need to post at least TWO comments.

JAPN102 Class Blog Spring 2011

This semester, we'll start a class blog. The purposes of this blog are:
  • To express yourself freely in Japanese.
  • To be able to type in Japanese.
  • To use Japanese effectively to communicate each other.
  • To get to know each other in our JAPN102 learning community.
Rules:
  • Post your blog entry once a week (Due on Monday, 1:00pm)
  • Read other people’s blog entries (at least one Japanese facilitator’s entry AND one student’s entry) and post your comments. (Due on Friday, 1:00pm)
  • Try to use as many as learned grammar structures and Kanji possible.
  • A topic for a journal will be posted on JAPN102 class blog (http://uwrfnihongo102.blogspot.com/) every Friday.
Getting Started:
  • Go to http://www.blogger.com/ and create your blog (use your gmail address if you have).
  • Select “Settings” from the top tabs.
  • Click “Formatting” and select “Central Time” for “Time Zone.”
  • Click “Comments” and select “Anyone” for “Who can comment” so that you can receive comments from your classmates.
  • Send your blog URL to Maeda sensei (magara.maeda@uwrf.edu) by 1:00pm, Monday, 2/7.
How to post:

Thursday, April 22, 2010

Blog 8: My opinion [LAST blog}

Hope you enjoyed the class blog! Here's my last blog entry about what I think about teaching Japanese and UWRF:


私は大学で日本語をおしえています。日本語をおしえるのはむずかしいですが、とてもおもしろくてたのしいと思います!Distance educationで日本語をおしえるのはちょっとたいへんだと思いますが、たのしいから、すきです!私はUwRF/La Crosseの日本語の学生が大すきです!


ウィスコンシン大学River Fallsはちょっと小さいですが、きれいでいい大学だと思います。いいprogramがたくさんありますから。それに、りゅう学生がたくさんいて、diversityがありますから。
私はUWRF/LAXで日本語をおしえるのが大すきです!


Blog 8 Post your LAST blog entry. (Due 1pm on Monday, 4/26) 
This week’s blog is stating your opinion using ~と思います. Wrtie about what you think of Japanese class and UW RF/La Crosse. Here are some prompts for you:
*日本語のクラスはどうですか?かんじがすきですか?カタカナを読むのはむずかしいですか。
For La Crosse students: Distance educationで日本語をべんきょうするのはどうですか?

*ウィスコンシン大学RF/La Crosseはどんな大学ですか?いい大学だと思いますか。学生はよくべんきょうすると思いますか。

Saturday, April 3, 2010

Blog 7 さくぶん:私のかぞく


Part 1:さくぶん「私のかぞく(Draft)(Due 1pm on Monday, 4/5) 
Write an essay (さくぶん)draft about your family. 

  • Go back to your last blog entry, Blog 6, 私のかぞく. Read the comments and correct your errors.
  •  Elaborate your blog 6, 私のかぞ on your family members’ physical descriptions and personalities by using the new grammar structures such as:
    --weight
    --eye glasses
    --height
    --body parts
    --personalities
  • Do not list simple sentences. Instead, use te-form and connect sentences when it is possible.
  • Your final writing product should be a short essay (さくぶん)consisting of an introduction and conclusion with several paragraphs. (See メアリーさんのてがみ on Genki 1 p. 285 as an example.)  

    Part 2:さくぶん「私のかぞく(final version)(Due 1pm on Friday, 4/9) 
  • Read the comments and revise your draft.
  • Your final writing product should be a short essay with an introduction, conclusion, and a several paragraphs. (See メアリーさんのてがみ on Genki 1 p. 285 as an example.)


Essay grading rubric:
3 points—content [family members’ description: where they live, occupation, marital status, physical appearance, personality, (age, likes/dislikes, things they often do)]
   3 points – all the required information is presented
   2 points – not all the required information is presented
   1 points – no required information is presented

3 points—coherency & organization 
  • Introduction: 私はX人かぞくです。ABと・・・がいます” .
  • Conclusion: e.g., 私のかぞくはとても大きいです”, “私のかぞくはおもしろくて、たのしいです”, and 私のかぞくが大すきです”.
  • Use transition words such asそして、それから、and でも. Also, use the particle も when it is appropriate.
   3 points – coherent and well-organized
   2 points – somewhat difficult to follow
   1 points – not organized

3 points—grammar/spelling/typing/kanji
   3 points – few errors in spelling/typing/kanji/grammar
   2 points – many spelling/typing/kanji/grammar error, but still comprehensible
   1 points – meaning unclear due to spelling/typing/kanji/grammar errors

Here is my example: 私のかぞく

Introduction: 私 は三人かぞくです。ミネソタのShoreviewにすんでいます。しゅじんと子どもがいます。

Paragraph 1: しゅじんはせが高くて、ちょっとふとっています。いそがしくて、あまりうんどうしませんから。しゅじんはかみがながいです。ときどき、めがねをかけます。ハワイしゅっしんのアメリカ人で、おおしろくてとてもやさしいです。Augsburg Collegeでfine artsをおしえています。

Paragraph 2: 子どもは男の子で5さいです。とても元気でかわいくて、スポーツが大すきです。せがちょっとひくいです。日本語とえい語をはなします。

Conclusion: 私のかぞくは小さいですが、とてもにぎやかです。私は私のかぞくが大すきです。

Tuesday, March 23, 2010

Blog 6: 私のかぞく


私のかぞく


私はけっこんしていて、ミネソタにすんでいます。男の子が一人います。5さいです。とても元気でかわいいですよ!しゅじんはハワイしゅっしんのアメリカ人です。Augsburg Collegeでfine artsをおしえています。しゅじんはとてもいそがしいです。department chairもしていますから。このしゃしんはきょねんのクリスマスにとりました。


Part 1: Post your blog entry, 「私のかぞく」(Due 1pm on Monday, 3/29) 
Write about your family using ~ています. Include 1) where they live, 2) occupation, 3) marital status, 4) age, and 5) your family’s photos if possible.
*This is a class assignment and use the appropriate family term for a formal situation.

Part 2: Post your comments. (Due 1pm on Friday, 4/2) 
Go to JAPN102 class blog (http://uwrfnihongo102.blogspot.com) and read other people’s blog entries (at least one Japanese person’s entry AND one student’s entry). Then, post your comments. You need to post at least TWO comments.